måndag 25 januari 2010

Hästarna kräver värdighet och respekt.

Någon gång i början av mitt hästliv här i Sverige så var det någon som berättade att indianerna trodde att gudarna skapade djuren för att människorna skulle lära sig vara mer människor. Vist är det ett fantastisk sätt att se på djuren och samspelet människa djur.

Som liten flicka fick jag en röd tråd i min resväska denna röda tråd handlade om hästar. De sista 15 åren har jag nästan bara tänkt runt hästar det är bara nu dem allra sista åren som jag har gett mig tid att läsa skönlitterära böcker igen.

I dag är måndag den 25 jan. och jag hörde att i kväll skall det bli ett program om musikens läkande kraft på tv. Men vad säger ni då om hästarnas läkande kraft? Men först vill jag börja på det viktigaste, innan vi låter hästen hjälpa oss då får vi lov att lära oss att umgås hästen med värdighet och respekt.

Det hände någon gång i våras, jag var deppig, det gick inte så bra med företaget, flesta mina inackorderingar hade övergivit mig och min ridskola hade minskad med tvåtredje delar eftersom vi hade varit på väg att flytta till Uppsala där min man hade fått professorstjänst!! Det var en regnig dag och jag passade min lilla solstråle Sara som är mitt barnbarn. Flickan 2,5 år hade hittad en bok som hette på isländska Fagri Blakkur av en författare som heter Anna Sewell. Jag trodde naturligtvis att jag hade läst denna bok för länge sedan, men det var inte så. För er som inte har läst boken då handlar den om en häst och hur han upplever de människor som äger och nyttjar honom. Det tog 7 år för författaren att skriva boken, den är skriven för att väcka folks uppmärksamhet vad gäller att använda tyglarna mm.

Då som nu var det många som mishandlade hästen med tyglarna. Det är inte mycket som har förändrats sedan i England på artonhundratalet, visserligen känner jag dåligt till körningen men tittar man på ridhästar oavsätt om det är så kallade vanliga hästar eller islandshästar då har ryttarna för det mesta hästen i handen. Hästen spänner musklerna i undersidan av halsen och sänker ryggen. Det finns uppenbara brister på hur man tror att hästen skall bära upp en människa på ett ändamålsinriktat sätt, eller så är metoderna under all kritik. Antingen sätter man ribban för lågt eller är man inte medveten om att man kan faktiskt utbilda sig i att rida och handskas med hästar, eller så är utbildningen inte tilräckligt bra.

Varför har den vanliga "storhäst ryttaren" inte som mål att lära sig piaff och passage? Alla skulle naturligtvis inte komma dit men många fler skulle bli duktiga ryttare. Varför rider så många sina hästar på framdelen och varför använder folk all denna kraft till att hänga i tyglarna. Skulle man behandla ett instrument på samma sätt då skulle musiken inte bli vacker.

Jag har fått en del felridna hästar till mig, det att kunna laga hästen är helt underbart. Det känns alltid som man får en vän för livet! Jag skulle gärna vilja egna mig åt att laga hästar resten av livet men egentligen vore det mycket bättre att lära människor att rida och handskas med sina hästar.

Har man kommit dit att man kan rida sin häst samlad på bakdelen, stolt med vind i manen och en vacker böjd nacke, då har vi inte bara en ryttare som är lycklig utan också en häst.

Att djuren gör oss människor till bättre människor är alldeles uppenbart, men det kräver både respekt och värdighet av oss människor.

4 kommentarer:

Mia sa...

spännande, jag har precis blivit med islänning och är livrädd för att förståra denna underbara häst med mina "ridskole" olater. JAg står inför en mkt tuff uppgift att lära om. Tack för detta viktiga inlägg det atr jag till mig och skall försöka smälta.

Anonym sa...

Det var väldigt bra skrivit, och jag håller vekligen med dig till 100%! Men jag har et tproblem med min ena islänning och försöker nu leta lösningar för fullt, och tänkte att du kanske har något bra tips! Han har fått mycket muskler nu av all terängridning så han borde verkligen ha orken att bära upp sig, men hur mycket jag än driver fram honom så känns det som att han går i en nerförsbacke, som att han felbelastar, och dne här dåliga ovanan vill jag få bort fort! några tips på övningar som skulle kunna hjälpa kanske?

Mvh Julia
Typ_julia@hotmail.com

cia sa...

Hejsan
Hoppas de va okej att jag lånade din text till bloggen? tyckte den stämde så bra och var så välformulerat.

mvh cia

Anonym sa...

Vilken underbar blogg! Hoppas verkligen att du kan ta dig tid att skriva mer och oftare. :)