söndag 11 mars 2007

"De skrattar åt mig, jag har en så dålig häst"

Det är ett tag sedan jag skrev på min blogg! Jag har inte haft tillräckligt med energi, både har jag varit jättesjuk i influensa och lunginflammation och så har jag inte riktigt kunnat hantera den verklighet som jag börjar förstå att många av er som har islandshästar lever i! Som jag har förstått upplever en del av er kurser som ni går med eran häst på som rena mardrömmen. Jag har fått några sådana hästar "på lagning", ägaren har varit mycket bekymrad och sagt att instruktören har dömt ut hästen totalt bl. annat sagt att hästen är lat, kan inte tölta och är en så dålig häst att det inte går att göra något åt det!!!

Instruktör som inte bryr sig ett dugg om ryttarens sits och inverkan, trots att du känner att du inte kommer ner i sadeln. Instruktör som låter ryttaren arbeta med hästen på en volt utan att bry sig om att ryttaren lutar inåt på volten och inte bara det utan hänger i inre tygeln, är helt enkelt inte kapapel att hjälpa dig med din häst. Det värsta av allt är att det finns flera sådana instruktörer som håller kurser flitigt och tar bra betalt.

Alla hästar är inte Gaedingar, men flesta hästar kan man göra till OK ridhästar och en duktig hästmänniska kan förvandla en t ex. grisepassare eller travtöltare till en häst som töltar rent, och detta behöver inte ta så himla lång tid.

För mig är det oerhört viktigt att umgås med hästarna med värdighet. Hästarna måste acceptera oss som ledare och vi måste ta ansvar för vår ledarroll. Hästarna är inte skapta för att bära oss människor på ryggen. Vårt ansvar är att se till att hästarna bär upp oss på så ändamålsinriktat sätt som möjligt, gör vi det har vi inga stora problem med hästen.
Du som verkligen vill lära dig de grunder som behövs, du borde gå Reynirs stegutbildning. Helgen som kommer har jag faktiskt några platser kvar på steg 1 och 2.
Tillåt ingen att säga att din häst är dålig, du kan behöva byta häst av olika anledningar men se till att din häst är så bra som han kan vara.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det finns inga dåliga hästar. Däremot finns det gott om dåliga ryttare.
Som tur är finns det hopp och kunskap att inhämta för oss okunniga.
Tack för kloka ord.