tisdag 2 januari 2007

En dörr öppen

Jag har gått flera kurser hos alla de som anses vara de bästa instruktörerna i Sverige, samt en del isländska instruktörer.

Det jag menar med att Reynir är som en ideal ledarhäst är att han har utvecklat en grundläggande metod som, i mycket känsliga delar, är annorlunda än den vedertagna.

När jag började med hästarna här i Sverige hade jag en väldigt stor respekt för dressyrridningen. Jag tror att det är vanligt att man har en stor respekt för dressyrridningen, men dressyrryttare som rider/ tävlar i medelsvår dressyr är långt ifrån den ryttaren som kan hjälpa dig med din Islandshäst.

Reynirs metod, som han säger själv, är att hålla en dörr öppen för hästen och det är den korrekta dörren, d.v.s. att få hästen med sig. Det jag har märkt genom min ridskola är att de ryttare som har känsla - är känsliga människor - och har en naturlig ödmjukhet mot hästen har otroligt lätt att lära sig den här grundläggande filosofin och att få den att fungera.

Det jag vill förmedla är att du kan lära dig handskas med din häst, få den hundrad procent samarbetsvillig och sannorlikt få den att prestera det bästa han kan tillsammans med dig.

Nästa gång jag skriver skall jag försöka förklara saker som du själv kan försöka med och annars får du gärna kontakta mig.

Inga kommentarer: