måndag 8 januari 2007

Mina Hjältar

Jag har inte skrivit på ett tag och det är pga att jag har haft kurs i Reynirs Ridskola steg 1+2 och inte bara det utan att jag och min dotter och i första hand min dotter har översatt stegen till svenska. Reynirs steg skall komma i bokform snart på Svenska den boken finns redan på Tyska.
Ni skall snart få ordentlig översikt över vad utbildningen ( Reynirs fem steg) innebär.

Jag kan inte fortsätta utan att prata om Hjältarna de hästar som arbetar så att företaget går runt. Vi har ca 16 hästar i verksamheten och det är alldeles fantastiska hästar. Jag har så ofta hört folk prata om ridskolehästar i nedvärderande ton, jag måste säga att det gör mig ont! Här får alla hästar den kärlek och respekt som vi kan ge dem, oavsett vad det är för hästar, privathästar, hjältar, avelssto, unghästar eller tävlingshästar. Detta låter kanske i dina öron som vi inte har ledarskap, men det har vi. Inte alla hästar som har kommit hit har varit värda respekt ifrån början men vi tar de krig som behövs tas för att vända på den negativa attityden, hittills har vi lyckas rycktigt bra.

För att få Hjältarna att må bra rider vi till dem med jämna mellanrum, vissa behöver mer tillridning än andra. Vi försöker låta hästarna gå i rätt form, som resulterar i att de går i rena gångarter, de får gå på stora utrymmen nästan som på Island och är i allra högsta grad lyckliga hästar.

Det att kunna vara hästens vän samtidigt som vi är hans ledare är ett av det som kan vara svårt för hästägaren. Där kommer respekten in, man får aldrig glömma att hästen är ett oerhört stolt djur med en stort integritet.

Inga kommentarer: